Pages

si kacak & si cantik

cik mun blogger

Monday 23 April 2012

NAH 20 SEN

ASSALAMUALAIKUM..kepada semua sahabat-sahabat blogger yang di sana mahupun di sinun..harap anda-anda semua dalam keadaan sihat selalu..=)

rasa macam da lame jep tak meng'hapdek blog aku nie...nasib baik tak bersawang lagi..igt ye,,jgn biarkan blog anda bersawang ok..

hari nie aku mulakan kerja dengan semangat yg baru..al-maklum la da 4 hari bercuti..sgt seronok bile bercuti kan..cuti aku dipenuhi dengan aktiviti bersama teman2 seperjuangn..nak tau apa yg aku buat masa hujng minggu..wait 4 my next entry eh..hehe..sampai jep kat opis,,aku teros mengadap PC,nak lepaskan kerinduan la katakan sambil nk meng'hapdek blog..

tengah syok dok layan fesibuk,,tetibe aku terbaca sebuah kisah yang baik untuk dikongsikan..korang nak tau tak ni??? nakkk..ha baguih...so marilah memupuk semangat membaca ok..=)..
nah 20 sen awak...

Tersebut kisah,, ada seorang Imam yg telah di panggil ke suatu tempat untuk menjadi Imam tetap disebuah masjid..memang dah menjadi kebiasaan bagi imam tersebut menaiki bas untuk pergi ke masjid....

pada suatu hari,selepas Imam tersebut membayar tambang dan duduk di dalam bas..dia tersedar yang pemandu bas tersebut telah memulangkan wang bakinya secara berlebihan sebanyak 20 sen....
sepanjang perjalanan Imam tersebut memikirkan wang 20 sen tersebut..
."perlukah aku memulangkan 20 ni?" Imam tersebut bertanya pada dirinya...
"Ah...syarikat bas ni dah kaya..setakat 20 sen ni..nak beli tosei pown tak cukup" hati kecilnya berkata-kata...

apabila tiba di hadapan masjid tersebut,imam tersebut menekan loceng dan bas tersebut berhenti..ketika imam itu hendak turun dari nas,,tiba-tiba seakan-akan dirinya secara automatik berhenti dan berpaling ke arah pemandu bas tersebut sambil memulangkan 20 sen tersebut"tadi kamu beri saya wang baki terlebih 20 sen"..kata Imam tersebut kepada pemandu bas..

"Owh..terima kasih!kenapa awak pulangkan 20 sen ni,,kan sikit je nilainya"pemandu bas tersebut berkata...Imam tersebut menjawab,"wang tersebut bukan milik saya,sebagai seorang muslim saya perlu berlaku jujur"..

Pemandu bas tersebut tersenyum dan berkata."Sebenarnya saya sengaja memberi wang baki yang lebih sebanyak 20 sen ni,saya nak uji kejujuran mu wahai Imam..saya sudah berkali=kali terfikir untuk memeluk islam."imam tersebut turun dari bas dan sekuruh jasadnya menggigil dan kesejukan.Imam tersebut berdoa sambil menadah tangan," Astaghfirullah!!!Ampunkan daku Ya Allah..Aku hampir menjual harga sebuah Iman dengan 20 sen!!!
TAMMAT

P/S; yang baik itu jadikan tauladan..yang jahat itu jadikan sempadan..selamat beramal..=)




terima kasih, coz u all sudi membaca n merterjah entry saya,like kalau suke

18 comments:

  1. bak mai la 2 posen tu. meh nak masuk poket. hehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehe..alaaa,jauh lor..bak no akaun nk bankin kn 20 sen tuh,,hehe=)

      Delete
  2. susah nak cari orang yang jujur..kadang2 kita sendiri pon tak sedar yang kita tak jujur..semoga kita diberi petunjuk oleh Nya

    ReplyDelete
    Replies
    1. amin..betol tuh...sama2lah menyedarkan...ta ramai yg mampu untuk menyedarinya sendiri...=)

      Delete
  3. ya betul!!!
    Datang singgah tinggal jejak dan follow...(^_^)

    ReplyDelete
  4. bagus story ni, baca banyak kali pun elok sgb reminder..thanks :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. wc..kak..=)
      saya pown da bnyk kali membaca nye..semoga kita mampu untuk mengamalkannya dalam kehidupan kan..

      Delete
  5. sangat beriman...lensakatop.blogspot.com...mai singgah... :)

    ReplyDelete

terima kasih atas segala jasa baik anda kerana sudi meniggalkan coretan buat entri yang tidak seberapa ini..=)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...